تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 11:38
164 بازدید
کد خبر : 208440

فلاش بک: سیمبین آنا چگونه سعی کرد یک سیستم عامل قدیمی را به دنیای مدرن صفحه نمایش لمسی وارد کند

فلاش بک: سیمبین آنا چگونه سعی کرد یک سیستم عامل قدیمی را به دنیای مدرن صفحه نمایش لمسی وارد کند

به گزارش دیگر نیوز و به نقل از گسمارنا پادشاه در آخرین پاهای خود بود – زمانی سیمبین بر دنیای گوشی های هوشمند حکومت می کرد، اما معرفی آیفون و به دنبال آن ورود اندروید پایانی را برای این پلتفرم رقم زد. با این حال، آن را به آرامی به آن شب خوب نمی رود.

Nokia 7650, the first mass-market Symbian phone

به گزارش دیگر نیوز و به نقل از گسمارنا پادشاه در آخرین پاهای خود بود – زمانی سیمبین بر دنیای گوشی های هوشمند حکومت می کرد، اما معرفی آیفون و به دنبال آن ورود اندروید پایانی را برای این پلتفرم رقم زد. با این حال، آن را به آرامی به آن شب خوب نمی رود.

Symbian هسته سیستم عامل است و چندین رابط کاربری بر روی آن ساخته شده است. سری ۶۰ شاید شناخته شده ترین در میان آنها باشد – اولین گوشی نوکیا ۷۶۵۰ بود که نه تنها اولین گوشی دوربین نوکیا بود، بلکه اولین تلفن همراه با بازار انبوه سیمبین بود (قبل از آن چند گوشی خاص وجود داشت).

نوکیا ۷۶۵۰، اولین گوشی سیمبین بازار انبوه نوکیا ۷۶۵۰، اولین گوشی سیمبین بازار انبوه
در بیشتر موارد، سری ۶۰ روی گوشی هایی با صفحه نمایش ۲ تا ۳ اینچی اجرا می شد. رابط کاربری حول یک D-pad ساخته شده بود که برای پیمایش بین عناصر روی صفحه استفاده می‌شد و چندین دکمه هوشمند که اقدامات حساس به زمینه را ایجاد می‌کردند.

سری ۸۰ نیز وجود داشت که در گوشی های Communicator با بسته بندی QWERTY نوکیا استفاده می شد، اما فنلاندی ها عمدتاً از S60 استفاده می کردند. به هر حال هیچ یک از آن Communicators صفحه نمایش لمسی نداشتند.

سیمبین UIQ نیز وجود داشت که برای دستگاه های به سبک PDA ساخته شده بود. ما دوباره آن شاخه سیمبین را در فلاش بک سونی اریکسون P910 خود بازبینی کردیم. UIQ برای صفحه نمایش های لمسی طراحی شده است – صفحه نمایش های لمسی مقاومتی که برای استفاده با قلم نوک تیز بیشتر از یک انگشت در نظر گرفته شده بود (هر چند انگشت، به خصوص ناخن، بیشتر اوقات کار می کرد).

سونی اریکسون پی ۹۱۰ سونی اریکسون پی ۹۱۰
به سرعت به سال ۲۰۰۸ می رسیم و به نسخه پنجم سیمبین سری ۶۰ یا همان طور که بعداً نامیده شد، سیمبین^۱ می رسیم. این یکی یک رابط کاربری سیمبین بود که برای لمس ساخته شده بود، اما به جای الهام گرفتن از PDA های مرده مانند UIQ، نسخه سوم از آیفون برداشته شد. ما قبلاً دلایل شکست آن را در گذشته نگر نوکیا ۵۸۰۰ مورد بحث قرار داده ایم – لمس پیچ و مهره در بالای یک رابط کاربری مبتنی بر D-pad کار نمی کند.

Nokia 5800 XpressMusic نوکیا ۵۸۰۰ XpressMusic یک فشار بزرگ به سمت رابط کاربری لمسی بود – یک شکست
امروز می‌خواهیم روی چیزهای بعدی تمرکز کنیم، Symbian Anna، که یک سال پس از راه‌اندازی Symbian^3 وارد شد (Symbian^2 فقط در ژاپن راه‌اندازی شد). آنا در اوایل سال ۲۰۱۱ در کنار نوکیا X7 و نوکیا E6 رونمایی شد. E6 یک گوشی نواری با صفحه کلید QWERTY (و صفحه نمایش لمسی ۲.۴۵ اینچی) بود، اما X7 تماماً لمسی (صفحه نمایش ۴.۰ اینچی) بود.

حتی بهتر از آن، دارندگان برخی از نوکیاهای قدیمی آنا را به عنوان به روز دریافت می کنند، این مورد در مورد نوکیا N8 و E7 بود. نوکیا C7 و C6-01 نیز آن را دریافت کردند.

ما بررسی Nokia C7 خود را به‌روزرسانی کردیم تا همه ویژگی‌های جدید را پوشش دهیم – بیایید آنها را با هم مرور کنیم. صادقانه بگویم، این بیشتر شبیه کشف مجدد محدودیت های سیمبین قدیمی تر است. واقعا اینقدر بد بود؟ آره اینجوری بود.

شاید دو ارتقای بزرگی که با Anna بیش از ^۳ انجام شد، صفحه کلید جدید و مرورگر جدید بود. “خودشه؟” شما ممکن است فکر کنید خوب، یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد، بنابراین به اینجا می رسد: صفحه کلید پرتره Symbian^3 در سمت چپ است، صفحه کلید Anna در سمت راست است.

اگر هنوز مشخص نیست، آنچه در سمت چپ می‌بینید برنامه‌ای نیست که صفحه‌نمایش را با صفحه‌کلید به اشتراک بگذارد. نه، این رابط ورودی متن است – کل صفحه را پوشانده و یک صفحه برای متن و صفحه کلید زیر آن را نشان می دهد. در مقابل، صفحه‌کلید آنا (مانند هر سیستم‌عامل عاقل امروزی) به‌تازگی در نیمه پایینی صفحه نمایش ظاهر می‌شود و بخشی از برنامه را پنهان می‌کند، اما قسمت دیگر را نیز قابل مشاهده می‌کند.

و بله، تنها گزینه پرتره در ^۳ یک صفحه کلید مجازی T9 بود. اگر QWERTY می خواستید، باید در حالت افقی می رفتید.

این همان چیزی است که ما از پیچ شدن ویژگی‌های لمسی در بالای یک سیستم‌عامل غیرلمسی استفاده می‌کنیم. رابط ورودی متن زمانی منطقی بود که تلفن‌ها نمایشگرهای ۲.۶ اینچی با وضوح ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل داشتند، صرفاً ارزش آن را نداشت که چنین صفحه‌ای را بین متن و برنامه تقسیم کنید.

بدتر از چیزی بود که به نظر می رسید، زیرا چند لمسی پشتیبانی نمی شد به این معنی که نمی توانید چندین کلید را حتی روی صفحه کلید کامل QWERTY در حالت افقی بزنید – و اگر با هر نوع سرعت تایپ کنید، فقط این کار را انجام می دهید. که چند لمسی در Anna نیز در دسترس نبود.

همانطور که قبلا ذکر شد، ارتقاء بزرگ دیگر مرورگر بود. در روزهای اولیه اینترنت موبایل چیزی به نام WAP وجود داشت که بسیار محدود بود. در نهایت با بهتر شدن صفحه‌نمایش، پردازنده‌ها سریع‌تر، RAM افزایش و داده‌های تلفن همراه سریع‌تر شدند، تلفن‌ها وارد شبکه جهانی وب واقعی شدند، شبکه‌ای که رایانه‌های شخصی در حال مرور آن بودند. اما این نیاز به نسل جدیدی از مرورگرها داشت تا تجربه کامل را داشته باشند.

رابط کاربری مرورگر به گونه‌ای طراحی شده است که بخش زیادی از صفحه را به صفحه می‌گذارد – نوار وضعیت/فیلد URL در بالا، یک دکمه بازگشت در گوشه سمت چپ پایین و یک دکمه منو در پایین سمت راست وجود دارد. در مورد URL ها صحبت می کنیم، می توانید بدون اینکه رابط کاربری متنی احمقانه کل صفحه شما را بپوشاند، یکی را وارد کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.